Kupiłeś mikrofon i opracowałeś strategię. Zacząłeś nagrywać podcast. Masz już pierwszy odcinek, udało ci się go nawet odpowiednio zmontować. Pytanie brzmi: co dalej? Teraz przyszedł czas, aby opublikować twoją audycję. Sprawdź, gdzie powinno się umieszczać podcasty!

Z tego artykułu dowiesz się, że:

  • Aby twój podcast znalazł się tam, gdzie słuchacze będą mogli go posłuchać, pliki audio z nagraniem musisz przesłać na hosting podcastów, który udostępni ci link do kanału RSS.
  • Publikując pierwszy odcinek podcastu, należy zgłosić go najważniejszych platform podcastowych. Dzięki temu, słuchacze będą mogli znaleźć twoją audycję. Trzy najważniejsze platformy to Apple Podcasts (dawne iTunes), Spotify oraz Google Podcasts.
  • Warto rozważyć prowadzenie własnej strony www, a także kanału na YouTube.

Zanim opublikujesz podcast, zadbaj o jakość dźwięku i sprawdź jaki mikrofon wybrać!

Gdzie umieszczać podcasty

Gdzie publikować podcast

Ludzie słuchają podcastów, wykorzystując w tym celu wiele różnych aplikacji. Jeżeli nagrałeś swoją własną audycję, to prawdopodobnie zależy ci na tym, aby znalazła się ona w nich wszystkich. Oto instrukcja, jak to zrobić, krok po kroku:

  1. Plik MP3 z nagranym odcinkiem, przesyłasz na hosting podcastów (np. Spreaker lub Spotify for Podcasters – dawny Anchor).
  2. Tam podajesz tytuł odcinka oraz jego opis.
  3. Serwis hostingowy generuje link kanału RSS twojego podcastu.
  4. Po opublikowaniu pierwszego odcinka, link RSS rejestrujesz na platformach.
  5. Kolejne odcinki automatycznie pojawiają się w aplikacjach słuchaczy.
Gdzie publikować podcasty
Gdzie publikować podcasty?

Tak cały proces wygląda w skrócie. Ale diabeł tkwi zwykle w szczegółach, więc…

Hosting plików audio

Aby opublikować podcast, należy umieścić w Internecie pliki dźwiękowe, czyli treści audio w formacie MP3. W tym celu najlepiej wykorzystać profesjonalny serwer dla podcasterów (hosting audio). Umieszczając tam nagranie podcastu, możemy dodać tytuł oraz opis odcinka.

Korzystanie z hostingu na pliki audio nie jest konieczne, gdyż nagranie podcastu można też umieścić na zwykłej stronie internetowej. Ja jednak polecam wykorzystać w tym celu profesjonalne serwisy hostingowe. Mają one kilka zalet:

  • Nie musisz znać się na technologii. Pliki audio umieszcza się łatwo, szybko i nie potrzeba do tego żadnej wiedzy technicznej.
  • Serwisy hostingowe mają liczne ułatwienia dla twórców podcastów. Są tam dostępne statystyki oraz rozmaite automatyzacje.
  • Profesjonalne serwery są przygotowane do przesyłania dużych plików. Twoja strona internetowa – raczej nie. Umieszczając na niej pliki z podcastem, ryzykujesz, że przestanie ona działać. Ewentualnie szybko wyczerpiesz wykupiony limit transferu.
  • Dedykowane serwery są aktualizowane. Parametry, aplikacje, standardy – to wszystko ulega ciągłym zmianom. Firmy utrzymujące hostingi śledzą je na bieżąco i aktualizują swoje oprogramowanie.

Istnieją zarówno darmowe, jak i płatne hostingi. Oto kilka propozycji:

  • Spreaker – korzystam z niego i polecam, można trzymać tam podcast za darmo,
  • Spotify for Podcaster (dawny Anchor) – najbardziej popularny i dający największe możliwości z darmowych hostingów,
  • SoundCloud – hosting popularny wśród muzyków, w darmowej wersji ma ograniczenie godzinowe, a także mniej szczegółowe statystyki,
  • Acast.

Kanał RSS – klucz do dystrybucji odcinków

Hosting audio udostępnia tak zwany link RSS (feed). Służy on do informowania platform oraz aplikacji o nowych odcinkach podcastu. Oprócz tego, można go używać w innych miejscach, chociażby na własnej stronie internetowej. Takie rozwiązanie jest bezpieczne, bo pliki z podcastem są widoczne na twojej stronie, ale zapisane gdzie indziej (na odpowiedniej platformie podcastowej). Kiedy ktoś próbuje je odsłuchać lub pobrać, nie obciąża więc twojej strony.

Na samym początku link do kanału RSS należy zgłosić w kilku miejscach. I o nich właśnie teraz opowiem.

Apple Podcasts (iTunes)

Pierwsza i najważniejsza platforma, gdzie powinieneś umieścić własny podcast, to Apple Podcasts (dawne iTunes). Rejestracja tu jest o tyle ważna, że zapewnia dystrybucję podcastu nie tylko w aplikacji Apple, ale też w wielu innych miejscach. Wynika to z tego, że zdecydowana większość aplikacji, na których można słuchać podcastów, pobiera dane właśnie z tego katalogu.

Aby dodać swoją audycję do Apple Podcasts, nie musisz kupować Maca, ani najnowszego modelu iPhone’a. Aplikację iTunes możesz zainstalować równie dobrze na systemie Windows, wystarczy że założysz sobie identyfikator Apple ID. Jest to darmowa usługa.

Cały proces zgłaszania podcastu jest bardzo prosty. Wystarczy wejść na stronę podcastsconnect.apple.com i podążać zgodnie ze wskazówkami.

Wszystkie zgłoszenia przeglądane są ręcznie, więc na akceptację trzeba poczekać zwykle kilka dni roboczych.

Dzięki temu, że dodasz się do katalogu Apple Podcast, twój podcast pojawi się we wszystkich innych aplikacjach. A właściwie, to w prawie wszystkich, bo zostaje jeszcze…

Spotify for Podcasters

Spotify to niezwykle popularna aplikacja do słuchania muzyki i podcastów. Ma ona własny katalog, do którego trzeba zgłosić się oddzielnie. Aby to zrobić, należy wejść na stronę podcasters.spotify.com/submit. Rejestracja odbywa się tu dużo szybciej niż w Apple Podcasts. Zwykle w ciągu maksymalnie kilku godzin twój podcast powinien zostać zatwierdzony.

Po zaakceptowaniu pojawisz się tylko w jednej aplikacji: Spotify, ale ze względu jej popularność, zdecydowanie warto to zrobić.

Więcej informacji: jak dodać podcast do Spotify?

Google Podcasts

Trzecie miejsce, w którym dobrze umieścić swoją audycję, to Google Podcasts. Nie jest to może najpopularniejszy serwis podcastowy, ale warto tam się znaleźć choćby dlatego, że aplikacja ta jest już domyślnie instalowana na niektórych smartfonach z systemem Android.

Link: podcastsmanager.google.com

Gdy zgłosisz się w tych trzech miejscach, twój podcast będzie publikowany właściwie wszędzie. Są jeszcze jakieś niszowe aplikacje, które wymagają osobnych zgłoszeń, ale w Polsce praktycznie nikt z nich nie korzysta.

YouTube – może czas na wideo?

A skoro już mowa o Google, to może warto zastanowić się nad dodaniem do drugiej największej wyszukiwarki na świecie, czyli YouTube. Więcej na ten temat dowiesz się z tekstu jak zrobić podcast.

Własna strona (WordPress)

Czy podcaster musi mieć własną stronę www? Nie, nie musi. Ale może – a nawet powinien – rozważyć jej założenie. Własna strona internetowa ma bowiem liczne zalety, obok których ciężko przejść obojętnie.

Oto one:

  • Własna strona daje swobodę działania, możesz dołączać do podcastu dodatkowe treści (notatki, zdjęcia, filmy).
  • Masz pełną kontrolę nad wyglądem i treścią strony, np. nie będą się na niej wyświetlać reklamy konkurencyjnych podcastów.
  • Możesz się pozycjonować i pozyskiwać ruch z Google.
  • Możesz budować listę adresów e-mail.
  • Strona internetowa jest twoja i nikt cię z niej nie wyrzuci.

Posiadanie własnej strony wymaga poświęcenia czasu i pieniędzy. Rozumiem, że kiedy dopiero zaczynasz, może to stanowić problem. W takiej sytuacji proponuję wykupić domenę z nazwą twojego podcastu – to koszt kilkudziesięciu złotych rocznie. Na samym początku, gdy jeszcze nie będziesz miał własnej strony, domenę możesz przekierować na swój serwis hostingowy.

Hosting podcastów - własna podstrona
Strona podcastu Mała Wielka Firma w serwisie hostingowym Spreaker.

Podsumowanie

I to już wszystko. Teraz już wiesz, jak dystrybuować podcasty, co to jest hosting i do czego potrzebujesz kanału RSS. Wiesz też, jakie są trzy główne platformy, do których powinieneś zgłosić swoją audycję.

Jeśli chcesz nauczyć się sprawnego nagrywania podcastów, to koniecznie sprawdź mój kurs PodcastPro.