Pewnie nie zabrzmi to zachęcająco, ale ten tekst nie powie ci dokładnie, jak zrobić podcast. Dlaczego? Bo choć nagrywania podcastów można się nauczyć, to nie da się przekazać całej wiedzy w jednym artykule. Zamiast próbować rzeczy niemożliwej, dam ci więc 9 rad, które sam chciałbym usłyszeć, zanim zacząłem tworzyć własną audycję.

A przy okazji: jeżeli myślisz o nagrywaniu własnego podcastu (ale nie wiesz, jak się za to zabrać i czy to w ogóle coś dla ciebie), wskazówki znajdziesz tutaj.
jak zrobić podcast

Jak stworzyć własny podcast? Po kawałku!

Podcast to sposób prezentowania treści w formie audio. Pozwala dzielić się wiedzą, budować wizerunek eksperta i tworzyć markę osobistą prowadzącego. We własnym podcaście możesz zaprezentować siebie lub swoją firmę, a także zbudować sobie stałe grono odbiorców.

Zrobienie podcastu nie jest łatwe. To proces, który – szczególnie na początku – może być dosyć wymagający. Aby nie dać się przytłoczyć i nie pogubić się w mnogości opcji, dobrze podzielić go na kilka mniejszych części.

Oto sześć kroków, które musisz pokonać, aby zrobić własny podcast:

  1. Strategia – na samym początku określ o czym i do kogo zamierzasz mówić.
  2. Planowanie – przed każdym odcinkiem opracuj jego plan.
  3. Nagrywanie – staraj się uzyskać jak najlepszą jakość dźwięku.
  4. Montaż – wyeliminuj drobne błędy i nadaj podcastowi ostatnie szlify.
  5. Dystrybucja – prześlij plik MP3 na serwer.
  6. Promocja – poinformuj słuchaczy o swoim dziele, bo reklama dźwignią podcastingu. 😉

Strategia podcastu

Opracowywanie strategii podcastu – to brzmi dumnie, prawda? Dumnie i trochę groźnie. A do tego tajemniczo. Na szczęście, nie jest to specjalnie skomplikowany proces. Tak naprawdę, wystarczy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Kto będzie twoją grupą odbiorców?
  • Jaką wartość będzie wnosił twój podcast?
  • W jakiej formie zamierzasz nagrywać (solo, w duecie, a może wywiady)?
  • Jak często będziesz publikować nowe odcinki?
  • Ile będzie trwał jeden odcinek?

Przygotowanie strategii podcastu, przypomina przygotowywanie strategii firmy. Robi się to jeden raz, na samym początku. A z czasem można lekko skorygować kurs albo zdecydować się na zupełnie inny kierunek. Więcej na ten temat, przeczytasz w artykule: Podcast – jak go zacząć.

O czym zrobić podcast

O tym, na czym się znasz lub o tym, co lubisz. Tak naprawdę, każdy temat jest dobry, aby zrobić z niego podcast. Jeśli zaczniesz nagrywać i będziesz robił to dobrze, znajdziesz grono własnych słuchaczy.

W tym momencie możesz sobie pomyśleć: ale, zaraz, zaraz! Przecież jest już masa treści na ten konkretny temat, który chciałbym poruszyć w podcaście! Czy to nie problem?

No cóż, nie.

Internet jest pełen treści i można w nim znaleźć informacje na dowolny temat. Nie chodzi o to, aby poruszać wyjątkowo oryginalne zagadnienie. Wystarczy, że znajdziesz swoje własne, indywidualne ujęcie wybranej tematyki.

Możesz na przykład:

  • Rozwiązywać problem w inny sposób niż pozostali twórcy.
  • Próbować docierać do innej grupy docelowej.
  • Eksperymentować z formą przekazu.

Polecam zaawansowane komendy ChatGPT dla podcasterów, które pomogą ci znaleźć dobry pomysł i go zrealizować.

Formuła 5D

Ludzie chcą słuchać podcastów o niemal wszystkim, ale trzeba znaleźć oryginalne ujęcie danego tematu. W tym celu świetnie sprawdzi się formuła 5D. Mówi ona o tym, że możesz ulepszyć dane zagadnienie na pięć różnych sposobów.

  1. Detail – podaj więcej szczegółów niż inni.
  2. Design – stwórz lepszą strukturę informacji. Ułóż treść odcinka tak, aby słuchacz mógł łatwiej nadążać za tokiem twojego rozumowania albo spróbuj stworzyć konstrukcję, która do samego końca będzie trzymać w napięciu.
  3. Distinctions – pokaż swój punkt widzenia. Pamiętaj, że ludzie słuchają podcastu również dla osoby jego autora. Każdy ma inne doświadczenia, a dzielenie się własną opinią wzbogaci treści, które przekazujesz.
  4. Drama – stwórz historię i dodaj dźwięki. Unikalnym elementem, który wyróżnia podcast, jest możliwość stosowania efektów dźwiękowych. To świetny sposób aby zwiększyć dramaturgię!
  5. Data – pokaż dane, statystyki lub przykłady. Mogą to być twoje własne badania (np. ankiety) albo nietypowa prezentacja ogólnodostępnych danych.

Za pomocą formuły 5D jesteś w stanie poprawić każdą treść. Oczywiście nie musisz stosować wszystkich pięciu punktów (nie zawsze będzie to zresztą możliwe). Nawet jeśli skupisz się tylko na jednym elemencie, to twoja treść będzie już nieść nową wartość.

A stąd już coraz bliżej do miejsca, gdy znajdziesz się na liście ulubionych podcastów wielu osób.

Nagrywanie. Jak zrobić pierwszy odcinek podcastu

Wybór odpowiedniego sprzętu często spędza sen z powiek początkującym adeptom nagrywania podcastów. Zupełnie niepotrzebnie. Oczywiście kwestia jakości dźwięku jest istotna, ale faktem też jest, że w miarę dobrą jakość da się nawet osiągnąć przy pomocy… telefonu.

A jak zabawa w podcast ci się spodoba, to:

Pamiętaj, że najważniejsi są słuchacze

To niby banał, ale w ferworze tworzenia podcastu czasem można zapomnieć, jak ważni są odbiorcy. Ci, który słuchają cię podczas jazdy samochodem, jak również ci, którym towarzyszysz podczas porannego biegania. W ciągu kilkunastu minut – lub więcej, jeśli robisz długie odcinki – jesteście sami. Twój słuchacz i ty.

A właściwie twój głos, który trafia bezpośrednio do jego ucha.

Największym wyzwaniem, które przed tobą stoi, jest utrzymanie uwagi słuchacza. Tak, aby spośród ogromnej liczby możliwości zdecydował się słuchać w aplikacji właśnie ciebie.

Bez względu na to, czy własny podcast służy ci do udzielania fachowych porad, czy do dawania prostej rozrywki, wszystko powinieneś robić z myślą o słuchaczach. Przed każdym odcinkiem, zadawaj sobie od nowa pytania: po co nagrywasz? Jaką wartość daje to, co robisz?

Podcasty nie angażują wzroku – to największa zaleta tej formy przekazu. Ale fakt, że jest wiele dogodnych sytuacji, w których można ich słuchać, nie oznacza, że możesz mówić byle co. Staraj się, aby twój komunikat był przemyślany. Wsłuchuj się w feedback, jaki otrzymujesz.

Zadbaj o marketing

Wiesz jaki jest najczęstszy błąd początkujących twórców? Zbyt wiele czasu poświęcają na tworzenie, a za mało na reklamę swoich dzieł. Podobnie jest w świecie podcastingu.

Podpięcie linku do głównych platform sprawi, że będziesz dostępny w aplikacjach takich jak Pocket Casts, Spotify czy Google Podcasts. Nie powinieneś jednak bezczynnie czekać, aż potencjalni słuchacze cię odnajdą.

  • Pochwal się podcastem na swojej stronie internetowej i blogu (jeśli posiadasz).
  • Umieszczaj odcinki podcastu na YouTube.
  • Działaj aktywnie w mediach społecznościowych (np. Instagram, Facebook, LinkedIn).
  • Poinformuj o podcaście, który robisz, swoich znajomych.

Jak zrobić podcast na YouTube

Za pomocą kanału YouTube możesz dotrzeć do odbiorców, którzy nie korzystają z aplikacji do podcastów. Warto to zrobić przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze: YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka na świecie (zaraz po Google). A drugie, jeśli masz już gotowy podcast, to stworzenie wideo na jego podstawie jest banalnie proste.

Podcasty na YouTube można publikować na 4 sposoby.

Zaczynając od najprostszego:

  1. Publikacja przy pomocy hostingu audio. Polecany przeze mnie hosting Spreaker pozwala na integrację z kontem YouTube i automatyczne publikowanie każdego odcinka na naszym kanale. Importowana jest statyczna grafika jako okładka podcastu.
  2. Nieco więcej wysiłku wysiłku wymaga drugi sposób, czyli przesłanie plików i podstawienie własnej grafiki jako okładki.
  3. Jeszcze bardziej zaawansowana – ale warta rozważenia – opcja, to audiogram. Jest to ruchoma fala dźwiękowa, czyli animacja jednoznacznie kojarząca się z podcastingiem.
  4. Możesz też postawić kamerę i nagrać nią siebie, kiedy tworzysz podcast. Jest to rozwiązanie najtrudniejsze do wdrożenia, ale też niosące potencjalnie największe korzyści.
Jak zrobić podcast na YouTube
Przykłady, jak opublikować podcast na YouTube.

MP3, Spotify, iTunes – gdzie opublikować podcast

Masz już nagrany i zmontowany odcinek? Czas umieścić podcast w internecie. Najlepiej skorzystać w tym celu z hostingu, który specjalizuje się w przechowywaniu plików audio. Ja korzystam spreaker.com, ale może to być dowolny inny serwis. Popularne są np. SoundCloud i Spotify for Podcasters (dawniej: Anchor) – możesz na nich spróbować, choć na dłuższą metę ich nie polecam (kiedyś rozwinę ten wątek w osobnym wpisie).

Oto jak wygląda cały proces upubliczniania odcinka:

  1. Przesyłasz pliki z podcastem (w formacie mp3) na hosting.
  2. Otrzymujesz link RSS.
  3. Przy pomocy kanału RSS, kolejne odcinki podcastu są automatycznie zaczytywane przez aplikacje.

Przed publikacją pierwszego odcinka trzeba podać link do kanału RSS na głównych platformach, które umożliwiają słuchanie podcastów. W Polsce liczą się tylko trzy:

  • Apple Podcasts (dawne iTunes),
  • Spotify,
  • Google Podcasts.

Wszystko, co musisz wiedzieć na temat umieszczania podcastu w internecie, znajdziesz w artykule gdzie umieścić podcast.

I to już wszystko. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, to może zainteresuje cię mój kurs PodcastPro™, w którym krok po kroku wyjaśniam, jak zrobić podcast.