Czy zarabianie na podcastach w Polsce jest możliwe? Tak, oczywiście. Świadczą o tym liczne przykłady twórców, którym się to udaje. Monetyzacja może polegać zarówno na nagrywaniu podcastów, jak i sprzedaży własnych produktów oraz usług, które dzięki audycji wypromujemy. Poznaj 5 sposobów, które pozwolą ci zarabiać na podcastach.

Jak zarabiać na podcastach

Sprzedaż własnych produktów i usług

Twoi potencjalni klienci słuchają podcastów. Oczywiście nie wszyscy, ale część z nich na pewno. Aby zacząć zarabiać, wystarczy więc, że poza prowadzeniem podcastu, masz produkt lub usługę, które możesz zaoferować.

Nie musisz mieć ogromnego grona słuchaczy. W skrajnym przypadku, może ci wystarczyć jeden odcinek podcastu, którego wysłucha… jedna osoba. Możliwa jest bowiem sytuacja, że nagrywasz podcast, udostępniasz go w sieci i dociera on do jednego człowieka, któremu spodoba się to co mówisz i który szuka dokładnie tego, co oferujesz.

Jak zarabiać na promowaniu własnej działalności w podcaście?

Podcast to doskonałe narzędzie do robienia marketingu. Jako autor możesz przekonać swoich słuchaczy, że rozumiesz ich problemy i wiesz, jak je rozwiązać. Dzięki temu, jesteś w stanie wychować sobie przyszłych klientów.

Działa to podobnie do prowadzenia profilu w mediach społecznościowych:

  1. budujesz relację i sprawiasz, że odbiorcy zaczynają ci ufać,
  2. dzięki zaufaniu sprzedajesz to, co masz w swojej ofercie.

Co można sprzedawać za pomocą podcastu?

Praktycznie wszystko.

Jeżeli uda ci się zgromadzić grono słuchaczy, którzy uwierzą, że jesteś w stanie rozwiązać ich problemy, to sprzedaż będzie formalnością. Nawet nie będziesz musiał szczególnie namawiać do zakupu. Wystarczy, że wspomnisz o tym, co masz do zaoferowania.

Oto kilka przykładów tego, co można sprzedawać za pomocą podcastu:

  • indywidualne konsultacje,
  • szkolenia i kursy online, w których uczysz krok po kroku, jak osiągnąć konkretny cel,
  • książki i e-booki, w których wyjaśniasz jak rozwiązać dany problem.

Sam przekonałem się o tym, jaką siłę promocyjną ma podcast, kiedy organizowałem Konferencję Małej Wielkiej Firmy. Wystarczyło, że powiedziałem o tym wydarzeniu w swoim podcaście, by 350 biletów rozeszło się w 15 minut. Teraz przekonuję się o tym za każdym razem, gdy sprzedaję kolejną edycję mojego kursu o podcastach.

Współpraca ze sponsorem

Płatna współpraca reklamowa to kolejny sposób, w jaki możesz zarobić na podcastach. Wygląda to w ten sposób, że sponsor płaci za komunikat reklamujący jego produkty lub usługi. Stawki za taką współpracę ustalane są indywidualnie i zależą od tematyki oraz liczby słuchających podcast.

Jedną z pierwszych dużych firm w Polsce, która zdecydowała się na tego rodzaju promocję, był w 2019 r. Alior Bank. Świadczy to o tym, że rynkiem podcastów interesuje się już duży biznes.

Zarabianie na reklamach w podcaście
Sponsorowanie podcastów interesuje coraz większe firmy.

Sponsora możesz próbować znaleźć samodzielnie albo zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanej agencji. Jedną z pierwszych, które łączą reklamodawców z podcasterami, jest stworzona przez Martę Niemirę agencja Słucham.

Kiedy pytam znajomych podcasterów, dlaczego nie zarabiają na współpracach reklamowych, w odpowiedzi zwykle słyszę, że żadna firma się do nich nie zgłosiła. Innymi słowy: nikt do nich nie zadzwonił, aby podzielić się swoimi pieniędzmi. Takie telefony oczywiście się zdarzają, ale nie jest to zbyt częsta sytuacja. Można na nich bazować tylko wtedy, gdy ma się bardzo popularny podcast.

Zwykle sponsorzy zaczynają się odzywać, gdy masz kilkadziesiąt tysięcy odsłuchań każdego odcinka. Takie liczby można osiągnąć właściwie tylko wtedy, gdy porusza się tematy lifestyle’owe.

A co wtedy, gdy prowadzi się podcast specjalistyczny? W takiej sytuacji, dobrze sobie uświadomić, że nie trzeba czekać, aż potencjalny sponsor się odezwie. Nawet jeśli masz niewielki zasięg, ale trafiasz do wąskiej, sprofilowanej grupy słuchaczy, możesz być atrakcyjnym kąskiem na reklamodawcy.

Wpłaty od słuchaczy. Patronite

Patronite to serwis, który umożliwia fanom wsparcie finansowe ulubionych twórców internetowych. W ten sposób możesz otrzymywać pieniądze na utrzymanie i rozwój swojego podcastu.

Zanim zdecydujesz się taki sposób zarabiania, warto odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie: czy na pewno zasługuję na wsparcie od słuchaczy?

Odpowiedź, wbrew pozorom, nie jest prosta. Składają się na nią przynajmniej dwie kwestie.

Pierwsza: czy słuchacze twoich audycji wynoszą z nich coś wartościowego? Czy zaspokajasz w jakiś sposób ich potrzeby? A jeśli tak, to czy robisz to od dłuższego czasu? Trudno uzyskać wsparcie od patronów, jeśli masz za sobą tylko jeden odcinek.

Druga kwestia: czy tematyka, którą poruszasz, zachęca do wspierania akurat ciebie?

Kogo wspierają patroni

Zrobiłem analizę tego, jak zarabiają podcasterzy na Patronite. Do jakich wniosków doszedłem?

Przede wszystkim okazało się, że zarabianie na dobrowolnych datkach od słuchaczy nie jest proste. Jeśli pominiemy profesjonalne stacje radiowe oraz tych twórców, dla których podcast jest tylko dodatkiem (bo na przykład działają na YouTube), to okazuje się, że powyżej średniej krajowej, zarabia raptem sześciu autorów. Tak przynajmniej było w 2021 r., kiedy ostatnio to sprawdzałem.

Zarabianie na podcastach w Patronite
Sześć podcastów, które najwięcej zarabiają na Patronite

Co ciekawe, tych sześć podcastów porusza zaledwie trzy tematy. Oto one:

  • Sytuacja międzynarodowa
  • Psychologia
  • Filozofia

Co łączy te zagadnienia? Wszystkie nie mają zbyt dużego potencjału komercyjnego. Trudno zrobić kurs online o sytuacji międzynarodowej, ciężko też sprzedawać usługi filozoficzne.

Z moich obserwacji wynika, że słuchacze najchętniej wspierają na Patronite tych twórców, którzy mają mocno ograniczone możliwości zarabiania pieniędzy w inny sposób.

Afiliacja – sposób by zarabiać na swoim podcaście

Afiliacja, czyli programy partnerskie, to kolejny sposób zarabiania na podcastach. Polega on na tym, że kiedy wspominasz w swoim nagraniu o dowolnym produkcie (może to być książka, sprzęt, kurs online, aplikacja), podajesz link afiliacyjny. W momencie, gdy ktoś zakupi produkt przez ten link, dostaniesz prowizję od sprzedawcy.

Niektóre firmy prowadzą własne programy afiliacyjne, inne natomiast korzystają ze specjalnych platform, które łączą reklamodawców i twórców treści. Takie platformy to m.in. WebePartners albo Convertiser.

Jest to o tyle ciekawa metoda zarabiania, że nie musisz szukać sponsora, ani tworzyć własnych produktów. W swoim podcaście Mała Wielka Firma zarabiam na afiliacji, kiedy mówię o książkach biznesowych albo polecam narzędzia dla przedsiębiorców.

Nagrywanie podcastu na zlecenie

Sposobem na podcastowy biznes, może być produkcja audycji na zlecenie. Coraz więcej firm chciałoby wypuszczać własne podcasty, ale nie chcą zdobywać kompetencji w tym zakresie. Zamiast tego, wolą zapłacić komuś, kto zrobi to dla nich.

Jeżeli więc masz odpowiednie umiejętności i sprzęt, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wyszedł naprzeciw tym potrzebom. A co jeśli ich nie masz? To koniecznie przeczytaj te teksty:

Czy można zarabiać na podcastach w Polsce?

Temat zarabiania pieniędzy na podcastach został świetnie zbadany w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstają nawet książki poświęcone temu zagadnieniu. Problem polega na tym, że nie zawsze ma to przełożenie na polski rynek.

U nas nagrywanie podcastu nie jest aż tak popularne. Mniej jest też słuchaczy podcastów, przez co i możliwości zarabiania nie są aż tak szerokie, jak w USA.

Nie oznacza to jednak, że zarabiać się nie da.

Na podstawie badania firmy Tandem Media („Słuchacz podcastów w Polsce” z 2020 roku), wiadomo że podcastów słucha niemal 9 milionów Polaków. To potężna grupa, która z każdym rokiem powinna być coraz większa. W styczniu 2021 r. przeprowadziłem ankietę na temat zarabiania na podcastach, w której wzięło udział 117 autorów. Wynika z niej, że ponad 20% podcasterów już zarabia na swojej twórczości.

Jak zarabiać na podcastach w Polsce
Monetyzacja podcastów w Polsce

Ile zarabia się na podcastach

Wysokość zarobków zależy od poziomu słuchalności, tematyki podcastu, a także sposobów monetyzacji. Najbardziej popularni podcasterzy, zarabiają nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych za odcinek.

Oto kilka przykładów osób, którym udało się zarobić na podcastingu całkiem przyzwoite pieniądze.

  1. Joanna Okuniewska nagrywa podcast Ja i moje przyjaciółki idiotki. Wydała książkę pod tym samym tytułem, która sprzedała się w ponad 30 tysiącach egzemplarzy. Przychód ze sprzedaży przekroczył dwa miliony złotych.
  2. Marcin Myszka prowadzi popularny podcast Kryminatorium. Stworzył osobny mini audio serial Rozpruwacz z Bydgoszczy, który udostępniał na zasadzie płatnej subskrypcji. Sprzedało się ponad 4 tysiące dostępów, co wygenerowało ponad 150 tysięcy przychodu.
  3. I na koniec mój własny przykład. Sprzedaję kurs dla podcasterów PodcastPro™, w którym do tej pory wzięło udział już 1654 uczestników.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Podsumowanie

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak zarabiać na podcastach. Jeżeli masz podcast specjalistyczny, to sugeruję abyś zaczął zarabiać na własnych produktach. Jeżeli natomiast tematyka twojego podcastu jest szeroka i da się do niej podpiąć wiele różnych produktów z różnych branż, to najlepszym pomysłem będzie znalezienie partnerów do współpracy komercyjnej.

Oczywiście bezpośrednie zarabianie na podcastach to nie jest jedyna korzyść, jaką można wynieść z takiej działalności. Podcast to świetne narzędzie do budowania relacji i własnej marki osobistej. Możesz dzięki niemu realizować swoją misję, rozwijać samego siebie, a także zmieniać myślenie ludzi. Przede wszystkim warto jednak pamiętać, że prowadzenie podcastu to fantastyczna zabawa.

Tych pozytywnych emocji nie da się przeliczyć na pieniądze.

A przy okazji: jeżeli myślisz o nagrywaniu własnego podcastu (ale nie wiesz, jak się za to zabrać i czy to w ogóle coś dla ciebie), wskazówki znajdziesz tutaj.