Nie wiesz co to jest podcast? Wprawdzie słowo to wkradło się do naszego języka kilka lat temu i zdobyło całkiem sporą popularność, to… wciąż nie musi być znane każdemu. W tym artykule postaram się więc wyjaśnić, czym jest podcast, w jaki sposób można zacząć słuchać podcastów i dlaczego warto zainteresować się tym medium.

A dokładnie będzie mowa o tym:

Podcast co to jest

Podcast – co to jest? Definicja

Podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, rozprowadzanej z zastosowaniem technologii RSS. Tak głosi definicja. A przynajmniej jedna z możliwych jej wersji. Inna może bowiem brzmieć tak: podcast jest to seria nagrań audio lub wideo, ukazująca się w postaci regularnych odcinków.

Słuchacz może pobrać pliki z poszczególnymi odcinkami z internetu albo też odbierać je online w formie streamingu. Podcasty można subskrybować, dzięki czemu nowe odcinki automatycznie trafiają do odbiorców.

Podcast – co znaczy po polsku?

Słowo „podcast” wzięło się z połączenia słów iPod oraz broadcast. iPod to odtwarzacz muzyczny produkowany przez firmę Apple, natomiast broadcast to angielskie wyrażenie, które można przetłumaczyć jako „nadawać”. Wyraz ugruntował się w języku polskim w swym anglojęzycznym brzmieniu. Coraz częściej spotykana jest też jednak spolszczona wersja pisowni, czyli „podkast”

Skąd się bierze popularność podcastów?

Według raportu The Infitite Dial 2021 sporządzonego przez Edison Research, 57% Amerykanów choć raz w życiu słuchało podcastu. Co ich do tego skłoniło? Choć odpowiedzi na tak postawione pytanie może być wiele, najbardziej przekonuje mnie taka: podcast działa jak radio, ale jest lepszy, bo słuchacz sam decyduje o tym, jakiej audycji i kiedy chce posłuchać.

Podcast - popularność słowa w Google Trends
Tak rośnie popularność podcastów według Google Trends.

Podcasty to znakomita alternatywa dla filmów, serwisu YouTube czy klasycznych tekstowych blogów. Za ich pomocą można dzielić się swoją wiedzą, zapewniać ludziom rozrywkę a także promować siebie i swój biznes.

Główne zalety podcastów:

  • Nie trzeba angażować wzroku, więc podczas słuchania można sprzątać, gotować lub wykonywać inne prace domowe.
  • Jeśli ktoś nie lubi siedzieć w domu, to może słuchać podcastów podczas spaceru, jazdy samochodem lub rowerem. Niektórzy ekscentrycy robią to nawet na hulajnodze!
  • Gdziekolwiek by się tego nie robiło, nie potrzeba wymyślnego sprzętu (np. okularów VR). Wystarczą zwykłe słuchawki.

Gdzie słuchać podcastów?

Dziś do słuchania podcastów nie potrzeba już specjalnego odtwarzacza muzycznego. Możesz robić to za pomocą aplikacji na telefonie.

Najpopularniejsze aplikacje mobilne do słuchania podcastów na systemie Android:

  • Google Podcasts,
  • Podcast Addict,
  • Castbox.

System iOS ma fabrycznie wbudowaną aplikację Apple Podcasts (dawne iTunes). Oprócz tego, w AppStore dostępne są alternatywne odtwarzacze, takie jak:

  • Pocket Casts,
  • Spreaker Podcast Radio,
  • Player FM.

Wiele osób słucha podcastów w popularnym serwisie Spotify. Jest to odtwarzacz dostępny zarówno na Androidzie, jak i iOS. Oczywiście podcastów można również słuchać offline, pobierając poszczególne odcinki z Internetu. Więcej na temat aplikacji do słuchania podcastów, dowiesz się z artykułu Gdzie słuchać podcastów?

Czy warto zacząć nagrywać własny podcast?

Wiemy już, że warto słuchać podcastów. Czas zadać sobie pytanie: czy warto je nagrywać? Ponieważ znajdujesz się na blogu poświęconym podcastingowi, odpowiedź może być tylko jedna.

Tak!

Zdecydowanie warto mieć swój podcast. Oto kilka powodów:

  • Publikowanie własnego podcastu jest dobrym sposobem na zbudowanie marki osobistej.
  • To fantastyczne narzędzie marketingowe oraz istotny krok na drodze do rozwoju osobistego.
  • Najlepsze podcasty mogą być również zarabiać całkiem konkretne pieniądze.

Nieważne ile masz (lub będziesz miał) pobrań. Może być ich dużo, może być mało. Nieważne, czy jesteś starym wyjadaczem, czy też dopiero zaczynasz. Jedna rzecz zawsze pozostanie niezmienna: kiedy nagrywasz podcast, liczyć się będziesz tylko ty i twój słuchacz. Będziecie sami, w bardzo bliskiej relacji, jakiej nie da się nawiązać przez media społecznościowe ani poprzez wpis na blogu.

Ktoś kiedyś powiedział, że podcast to najlepszy sposób na skalowanie bliskości. I ja się z tym kimś zgadzam!

Zapraszam cię również do zapoznania się z moim artykułem, w którym wyjaśniam jak zacząć nagrywać podcasty.

Mini-słownik podcastingu

Audacity – najpopularniejsze oprogramowanie do nagrywania i montażu podcastów. Więcej na temat obróbki dźwięku przeczytasz w artykule omawiającym montaż podcastów.

Kanał RSS – skrót od Really Simple Syndication, sposób informowania użytkowników o nowych treściach. Wykorzystywany do propagowania wieści o publikacji nowych odcinków podcastu.

iPod – przenośny odtwarzacz multimedialny produkowany przez firmę Apple.

iTunes – dawna nazwa aplikacji multimedialnej firmy Apple, która była poprzedniczką Apple Podcasts.

Platforma hostingowa – serwer przystosowany do przechowywania plików audio (np. Spreaker lub SoundCloud).

Plik audio MP3 – kompresowane, cyfrowe pliki dźwiękowe.

Spotify – szwedzki serwis strumieniowy, który oferuje dostęp do muzyki i podcastów na licencji freemium (i nie tylko).

Najpopularniejsze podcasty w Polsce

Słuchanie podcastów zdobywa w naszym kraju coraz większą popularność. Szacuje się, że obecnie istnieje kilka tysięcy prowadzonych podcastów w języku polskim. Według badania Tandem Media z 2020 roku (Słuchacz podcastów w Polsce), słucha ich blisko 9 milionów Polaków.

Najpopularniejsze podcasty w Polsce
Najpopularniejsze podcasty w Polsce

Podcasty nagrywają nie tylko niezależni podcasterzy, ale również osoby znane z pierwszych stron gazet czy telewizji. Własne audycje nagrywają lub nagrywali między innymi:

  • Tomasz Lis,
  • Martyna Wojciechowska,
  • Joanna Kołaczkowska i Szymon Majewski,
  • Tomasz Sekielski,
  • Dawid Podsiadło i Radek Kotarski,
  • Mateusz Morawiecki.

Co ciekawe, jeśli popatrzy się na czołówki rankingów podcastowych, to znajdują się tam głównie niezależni autorzy. Najbardziej popularne podcasty w Polsce to m.in.:

  • Żurnalista – rozmowy bez kompromisów,
  • Kryminatorium (Marcin Myszka),
  • Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka,
  • Piąte: nie zabijaj (Justyna Mazur),
  • O zmierzchu (Marta Niedźwiecka),
  • Ja i moje przyjaciółki idiotki (Joanna Okuniewska).

Jeżeli podcasty miałyby rozwijać się w Polsce podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, to jesteśmy dopiero na początku drogi. Według danych Edison Research z 2021 r., 78% Amerykanów w wieku 12+ wie czym jest podcast, a 41% słuchało podcastów w miesiącu poprzedzającym badanie.

Podsumowanie

I to już wszystko. Mam nadzieję, że teraz już wiesz, czym są podcasty i dlaczego warto ich słuchać. Kto wie, może nawet przekonałem cię do nagrywania podcastów? Jeśli tak, to zachęcam do zapoznania się z poniższymi artykułami:

  1. Jak stworzyć podcast
  2. Gdzie umieszczać podcasty
  3. Jak nagrywać podcasty
  4. Mikrofon do podcastów
  5. Zarabianie na podcastach